Kvalitet
På Fria Läroverken är kvalitet i skolan viktig. Vi har en tydlig strategi kring att systematiskt mäta, analysera och följa upp eleverna för att hjälpa dem att utveckla sitt lärande.
Kvalitetsuppföljningar
Som en del i vårt systematiska kvalitetsarbete genomför vi Kvalitetsuppföljningar varje år. Då kommer representanter från vår kvalitetsavdelning ut till skolan i två dagar för att genomföra intervjuer med elever, lärare, elevhälsa och rektor samt att se över aktuella planer och dokument. Kvalitetsuppföljningar har i syfte att synliggöra både våra styrkor och utvecklingsområden, och mynnar sedan ut i en rapport som sedan används som grund för vidare utvecklingsarbete.
Kunskapsresultat
Kunskapsresultaten följs i en process där vi flera gånger om året analyserar betygsresultat, resultat på nationella prov samt kunskapsprogression. Syftet är i första hand att se till att eleverna får de kunskaper de ska ha, men även att säkerställa att betygen är rättvisa och korrekta.
Målsättningar
En viktig del av kvalitetsarbetet handlar om att sätta mål och följa upp måluppfyllelsen på vår skola. Följande mål gäller:
- Samtliga elever ska klara kunskapskraven i alla ämnen och därutöver ges förutsättningar att utvecklas så långt att de når sin fulla potential.
- Samtliga elever skall nå fullständig gymnasieexamen.
Värdegrundsresultat
Samtliga skolor ska aktivt och medvetet påverka och stimulera eleverna att omfatta vårt samhälles gemensamma värderingar och låta detta komma till uttryck i praktisk vardaglig handling så att målen i läroplanen nås.
Fria Läroverkens betygsresultat 2023
Nedan finns betygsresultaten för samtliga avgångselever inom Fria Läroverken 2023.
Andel elever med examen (Andel examen)
Det finns två typer av gymnasieexamen; högskoleförberedande examen för elever som går ett högskoleförberedande och yrkesexamen för elever som går ett yrkesprogram.
Genomsnittlig betygspoäng (Betygssnitt examen)
Den genomsnittliga betygspoängen mäts på samtliga avgångselever (dvs. elever som har erhållit gymnasieexamen med omfattningen minst 2500 poäng) och beräknas på betygen i de kurser som ingår i den ordinarie studieplanen för ett fullständigt program (med undantag för gymnasiearbetet eftersom betyget endast kan vara F eller E). Betyg i utökade kurser påverkar inte den genomsnittliga betygspoängen.
Varje kursbetyg poängsätts enligt E=10, D=12.5, C=15, B=17.5 och A=20, multipliceras med kursernas omfattning i kurspoäng och divideras sedan med 2400. Det möjliga maxvärdet är 20.0.